Sommar– och vinterdäck

Att ha bil medför en hel del jobb. Den ska underhållas, lämnas på besiktning, service och så vidare. Viktigast av allt är kanske att byta däck på bilen från sommar- till vinterdäck och vise versa. Att ha bra däck som passar för underlaget är mycket viktigt ur säkerhetssynpunkt.

Regler vad gäller däckbyten

I stort sett alla regler vad gäller däck för bilen går att läsa om på Transportstyrelsens hemsida. Reglerna kan skilja sig en del beroende på vilket typ av fordon man kör, dock gäller kraven angående att byta däck i Sverige båda svenskregistrerade bilar och utländska som kör på Sveriges vägar. Regeln gäller även såväl lätta som tunga fordon.

De datum som gäller för vinterdäck eller likvärdig utrustning i Sverige är från den 1 december till den 31 mars. Om det råder vinterväglag utanför dessa datum utökas dock regeln.

Så kallad likvärdig utrustning

Det står alltså i reglerna att det ska vara vinterdäck eller så kallad likvärdig utrustning. Att använda sig av likvärdig utrustning betyder att man använder snökedjor eller slirskydd på däcken, eller att man använder en speciell typ av grovmönstrade däck på fordonet. För att räknas som grovmönstrade däck måste de vara märkta med M+S eller med en symbol i form av en alptopp/snöflinga (3PMSF).

Vad menas med vinterväglag?

Det kan tyckas svårt att tolka vad som är vinterväglag och inte. Dock kan man göra en bedömning om det råder snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om man möter farbror blå en dag då det är tveksamt om vinterväglag råder är det polisen som avgör. Med andra ord bör man ta det säkra före det osäkra när det gäller vinterväglag, ta hellre på vinterdäcken än att inte göra det. Dels för att vara säker om polisen dyker upp men framför allt för att vara säker på vägen!

Som en påminnelse bör man alltid ta det säkra före det osäkra när det gäller vinterdäck, att råka ut för en olycka eller få en böter av polisen är aldrig värt att riskera. Är man lite osäker bör man kontakta en professionell däckbytare.